OVER OPLOSSINGEN ACTUEEL CONTACT
+31 492 359086

ONTWIKKELING VAN INDUSTRIëLE OPLOSSINGEN

Nooit eerder was er zoveel mogelijk op het gebied van automatisering. Wat dat betreft zien we al snel mogelijkheden om machines, lijnen of processen slimmer, zuiniger, goedkoper of efficiënter te maken. Zowel in eigen beheer als in opdracht ontwikkelen wij zowel hardware- als softwarematig oplossingen voor uiteenlopende sectoren, met uiteenlopende doeleinden.
Veel van de benodigde kennis, ervaring en tools hebben we zelf in huis en daarnaast werken we intensief samen met vaste partners. De meeste partners kennen we al jaren en de samenwerking verloopt dan ook soepel en effectief.
Als automatiseringsbedrijf proberen we ons te focussen op onze core-business: het ontwerpen, ontwikkelen en realiseren van industriële (automatiserings)oplossingen. Daarom kiezen wij er in de meeste gevallen voor om ze, als ze eenmaal doorontwikkeld en gerealiseerd zijn, in z'n geheel te verkopen, inclusief IP.  Veel partijen zien dit als een unieke kans om snel een business case te realiseren met een oplossing die zich in de praktijk al bewezen heeft, zónder zelf een heel ontwikkeltraject te hoeven ingaan.

VOORSPELBAAR ONDERHOUD

Maak een einde aan de ongeplande downtime in uw fabriek, zónder gepland of preventief onderhoud.
Kan dat dan? Nou en of!

Met ODAR SCM monitort u alle geïnstalleerde assets, waar ook ter wereld en 24 uur per dag. Via web, app, smartphone of tablet. Het systeem signaleert al in een vroeg stadium (een breuk in) trends aan de hand van een enorme, dynamische database. Dankzij die gegevens kan worden voorspeld wanneer een asset zoals een motor, ventilator, compressor of aandrijving uit zal vallen. Bovendien is inzichtelijk wélke storing verwacht wordt en dus ook welke materialen of onderdelen er nodig zullen zijn om gepland een reparatie uit te voeren of om precies op het juiste moment onderhoud te plegen.
Zaken als onbalans, cavitatie of lagerschade worden in een vroeg stadium geconstateerd. Voorkom zo onnodige stilstand en hoge kostenposten of claims.
Uniek aan dit systeem is dat uw productie in de meeste gevallen bij installatie niet eens hoeft te worden stilgelegd. Onze meetmodules worden geïnstalleerd in de geconditioneerde ruimte, door middel van deelbare stroomspoelen. Belangrijk bijkomend voordeel is dat de modules niet in aanraking komen met allerlei materialen, stoffen en vloeistoffen waaraan uw installaties en motoren zelf aan worden blootgesteld.

Het gedrag van uw motor, compressor, ventilator, aandrijving of andere installatie wordt doorlopend vergeleken met dat van soortgenoten. Het systeem wordt, mede dankzij uw input en feedback steeds slimmer en accurater. Daardoor worden voorspellingen steeds exacter en nemen de voordelen steeds weer toe.
Maak een einde aan de ongeplande downtime in uw fabriek, zónder gepland of preventief onderhoud.
Kan dat dan? Nou en of!

Met ODAR SCM monitort u alle geïnstalleerde assets, waar ook ter wereld en 24 uur per dag. Via web, app, smartphone of tablet. Het systeem signaleert al in een vroeg stadium (een breuk in) trends aan de hand van een enorme, dynamische database. Dankzij die gegevens kan worden voorspeld wanneer een asset zoals een motor, ventilator, compressor of aandrijving uit zal vallen. Bovendien is inzichtelijk wélke storing verwacht wordt en dus ook welke materialen of onderdelen er nodig zullen zijn om gepland een reparatie uit te voeren of om precies op het juiste moment onderhoud te plegen.
Zaken als onbalans, cavitatie of lagerschade worden in een vroeg stadium geconstateerd. Voorkom zo onnodige stilstand en hoge kostenposten of claims.

MONITOREN ASYNCHRONE DRAAISTROOM-MOTOREN

In samenwerking met ASSET Rail realiseerde Black Box Engineering ODAR RAIL, een modulair systeem voor datalogging, specifiek voor het spoor, wegovergangen en seinen.

ODAR Rail wordt op afstand gebruikt voor het monitoren van assets en het aansturen van monteurs ten behoeve van preventief onderhoud en storingen. Op afstand kan worden ingeschat wanneer er een onderhoudsbehoefte zal zijn en bij storingen is een snelle diagnose van de aard en herkomst mogelijk.
Monteurs zijn uitgerust met een handzaam apparaat waarmee zij ter plekke metingen verrichten en instellingen aanpassen, zónder dat het (trein)verkeer hoeft te worden stilgelegd.
Zowel historische als actuele gegevens zijn 24/7 per dag beschikbaar en worden zowel automatisch als handmatig geanalyseerd en geïnterpreteerd.
ODAR Rail zorgt voor een belangrijke efficiencyslag, kostenbesparingen en wordt op elk niveau met plezier ingezet.

ODAR RAIL is een voorbeeld van een datalogging-project. Datalogging kan breed worden ingezet. Zo zet Bredenoord Aggregaten datalogging in om 24 uur per dag haar materieel te volgen en te monitoren.
In samenwerking met ASSET Rail realiseerde Black Box Engineering ODAR RAIL, een modulair systeem voor datalogging, specifiek voor het spoor, wegovergangen en seinen.

ODAR Rail wordt op afstand gebruikt voor het monitoren van assets en het aansturen van monteurs ten behoeve van preventief onderhoud en storingen. Op afstand kan worden ingeschat wanneer er een onderhoudsbehoefte zal zijn en bij storingen is een snelle diagnose van de aard en herkomst mogelijk.
Monteurs zijn uitgerust met een handzaam apparaat waarmee zij ter plekke metingen verrichten en instellingen aanpassen, zónder dat het (trein)verkeer hoeft te worden stilgelegd.

PROJECTEN


Overstap naar preventief onderhoud

klant: ASSET Rail
In samenwerking met ASSET Rail ontwikkelde Black Box Engineering ODAR Rail. ODAR levert niet alleen een voordeel op bij de allocatie van storingen, maar stelt ASSET Rail vooral ook in staat om planmatig onderhoud te plegen en veel (verborgen) kosten te voorkomen.

Overstap naar preventief onderhoud

klant: ASSET Rail
In samenwerking met ASSET Rail ontwikkelde Black Box Engineering ODAR Rail. ODAR levert niet alleen een voordeel op bij de allocatie van storingen, maar stelt ASSET Rail vooral ook in staat om planmatig onderhoud te plegen en veel (verborgen) kosten te voorkomen.

Overstap naar preventief onderhoud

 
ASSET Rail

AUTOMATIC GUIDED VEHICLES (AGV)

Aansturen en monitoren
Wie Automatic Guided Vehicles ("AGV's") wil inzetten, wil twee zaken tot in de puntjes geregeld hebben: de aansturing en het monitoren van de status. Op een AGV moet u op elk moment en in elk opzicht kunnen vertrouwen. Het 'aansturen' heeft zowel betrekking op de routing en navigatie, als op het exact en gecontroleerd opvolgen van commando's. De 'status' heeft betrekking op de AGV zelf én op de status van een order of opdracht die aan de AGV is gegeven.

Afstemming TMS, ARS en ERP
Hiervoor is een samenwerking vereist tussen het Traffic Management Systeem (TMS), het AGV Routing System (ARS) en het ERP-systeem.  Wij stemden deze drie componenten dusdanig op elkaar af, dat het ERP-systeem enkel orderinformatie uitwisselt. De voordelen hiervan zijn (o.a.) dat een koppeling vrij eenvoudig te realiseren is, we met open standaarden kunnen werken én dat het systeem bijzonder stabiel is.

Status en navigatie
Een modulaire en stabiele oplossing, waarbij het TMS-, ARS- én ERP-systeem samenwerken. Eenvoudig en met zo min mogelijk maatwerk in gebruik te nemen én te koppelen aan elk willekeurig ERP-systeem. Hoewel er een enorme behoefte is in de markt, was het er nog niet. Wij ontwikkelden het, inclusief prototype. Doordat alle onderdelen nauwkeurig op elkaar zijn afgestemd functioneren ze volledig zelfstandig functioneren, maar vullen ze elkaar op cruciale punten aan. Alle denkbare commando's (zoals naar een locatie gaan, iets oppakken of wegzetten, tillen, accu laden, etc.) kunnen worden uitgewisseld, net als de status (van de AGV, van een opdracht, etc.).
Om ervoor te zorgen dat AGV's onder alle omstandigheden consequent en foutloos navigeren maken we niet gebruik van één techniek of één type sensor, maar van meerdere technieken en meerdere sensoren, zoals parcoursverkenning, inductietechnieken, geïntegreerde camera's en (Lidar) sensoren. Zo functioneren de AGV's onder alle omstandigheden.

Enkele navigatiefeiten op een rij:
-
De AGV kan direct aan de slag, dankzij dynamisch navigeren. Uitvoerig inleren is overbodig;
-
Navigeren is ook mogelijk als de vloer geen of weinig contrast geeft;
-
Nauwkeurigheid positionering op 2/3 mm
-
Zowel binnen als buiten inzetbaar (door middel van GPS)
-
Afwijking van denkbeeldige route is input voor aansturing stuurmotor AGV
-
Proven technology: wordt al gebruikt bij OEM AGV-bouwers. Wij brachten alle opties echter samen.
Aansturen en monitoren
Wie Automatic Guided Vehicles ("AGV's") wil inzetten, wil twee zaken tot in de puntjes geregeld hebben: de aansturing en het monitoren van de status. Op een AGV moet u op elk moment en in elk opzicht kunnen vertrouwen. Het 'aansturen' heeft zowel betrekking op de routing en navigatie, als op het exact en gecontroleerd opvolgen van commando's. De 'status' heeft betrekking op de AGV zelf én op de status van een order of opdracht die aan de AGV is gegeven.

Afstemming TMS, ARS en ERP
Hiervoor is een samenwerking vereist tussen het Traffic Management Systeem (TMS), het AGV Routing System (ARS) en het ERP-systeem.  Wij stemden deze drie componenten dusdanig op elkaar af, dat het ERP-systeem enkel orderinformatie uitwisselt. De voordelen hiervan zijn (o.a.) dat een koppeling vrij eenvoudig te realiseren is, we met open standaarden kunnen werken én dat het systeem bijzonder stabiel is.

PROJECTEN


AGV Haalbaar en betaalbaar voor iedereen

klanten:
Berkvens Green Mobility
Kumatech
Het inzetten van AGV’s voor het beheersen en optimaliseren van intern transport was tot voor kort geen vanzelfsprekendheid: té duur en té complex. Opdrachtgevers  Berkvens Greenhouse Mobility en Kumatech wilden daar samen met ons verandering in brengen én
geautomatiseerd intern transport, gewasverzorging en oogstverwerking naar een hoger en efficiënter niveau te tillen. Nauwkeurig, toegankelijk én betaalbaar en zo min mogelijk maatwerk. Wij brachten alle partijen bij elkaar en samen volbrachten we de missie met succes.

Bepalen van locatie en route
Één van de grootste uitdagingen bij het inzetten van AGV’s is het definiëren van de route en de precisie waarmee die route (consequent) door de AGV gevolgd wordt. Elke minimale verstoring is een serieus potentieel gevaar voor veiligheid en efficiency. Voor de locatiebepaling van de AGV koos Berkvens voor geleiding op basis van inductie en Kumatech voor Accerion-sensoren. In het eerste geval worden AGV gestuurd via een vast inductienetwerk en in het laatste geval leer je AGV’s routes aan op basis van parcoursherkenning door middel van een geïntegreerde camera. Die camera-techniek is een revolutionaire Nederlandse vinding en we ontwikkelden dan ook in nauw overleg met de leverancier in Venlo.

Oplevering binnen anderhalf jaar
Ruim binnen anderhalf jaar na opdracht leveren zowel Berkvens als Kumatech een zeer betaalbare en uiterst betrouwbare AGV-oplossing voor intern transport, gewasverzorging en oogstverwerking. Koppelen met een ERP-systeem is eenvoudig en in heel veel gevallen mogelijk omdat de aansturing en monitoring van de AGV’s volledig buiten het ERP-systeem om verloopt.

Ook zo’n oplossing!
Het kan bijna niet anders dan dat u zelf ook enthousiast en nieuwsgierig bent geworden. Wil u AGV’s gaan inzetten? Ga dan naar Berkvens Green Mobility of Kumatech. Wilt u (delen van) uw proces industrieel automatiseren? Bel of mail ons dan! (0492-359086 of infobbe@blackboxengineering.nl.

AGV Haalbaar en betaalbaar voor iedereen

klanten:
Berkvens Green Mobility
Kumatech
Het inzetten van AGV’s voor het beheersen en optimaliseren van intern transport was tot voor kort geen vanzelfsprekendheid: té duur en té complex. Opdrachtgevers  Berkvens Greenhouse Mobility en Kumatech wilden daar samen met ons verandering in brengen én
geautomatiseerd intern transport, gewasverzorging en oogstverwerking naar een hoger en efficiënter niveau te tillen. Nauwkeurig, toegankelijk én betaalbaar en zo min mogelijk maatwerk. Wij brachten alle partijen bij elkaar en samen volbrachten we de missie met succes.

Bepalen van locatie en route
Één van de grootste uitdagingen bij het inzetten van AGV’s is het definiëren van de route en de precisie waarmee die route (consequent) door de AGV gevolgd wordt. Elke minimale verstoring is een serieus potentieel gevaar voor veiligheid en efficiency. Voor de locatiebepaling van de AGV koos Berkvens voor geleiding op basis van inductie en Kumatech voor Accerion-sensoren. In het eerste geval worden AGV gestuurd via een vast inductienetwerk en in het laatste geval leer je AGV’s routes aan op basis van parcoursherkenning door middel van een geïntegreerde camera. Die camera-techniek is een revolutionaire Nederlandse vinding en we ontwikkelden dan ook in nauw overleg met de leverancier in Venlo.

Oplevering binnen anderhalf jaar
Ruim binnen anderhalf jaar na opdracht leveren zowel Berkvens als Kumatech een zeer betaalbare en uiterst betrouwbare AGV-oplossing voor intern transport, gewasverzorging en oogstverwerking. Koppelen met een ERP-systeem is eenvoudig en in heel veel gevallen mogelijk omdat de aansturing en monitoring van de AGV’s volledig buiten het ERP-systeem om verloopt.

Ook zo’n oplossing!
Het kan bijna niet anders dan dat u zelf ook enthousiast en nieuwsgierig bent geworden. Wil u AGV’s gaan inzetten? Ga dan naar Berkvens Green Mobility of Kumatech. Wilt u (delen van) uw proces industrieel automatiseren? Bel of mail ons dan! (0492-359086 of infobbe@blackboxengineering.nl.

AGV Haalbaar en betaalbaar voor iedereen

 
Berkvens Green Mobility
Kumatech

SENSORHOTEL

In een tijdperk waarin lastige knopen moeten worden doorgehakt en discussies hoog oplopen kunnen feiten doorslaggevend zijn. Dat geldt ook voor de stikstofproblematiek in Nederland. In opdracht van Steuma Instruments ontwikkelden we het ‘Sensorhotel’: een industriële behuizing die is voorzien van diverse high tech sensors die 24/7 metingen verrichten. Onder andere CO2, zuurstof en stikstof worden gemeten. Deze data worden één op één via het GSM-netwerk overgedragen aan Connected Worlds, die de informatie analyseert.  
In de afgelopen periode zijn er diverse gemeenten in Nederland en airports (Rotterdam The Hague en Schiphol) zo’n 75 lantaarnpalen voorzien van een sensorhotel. Hierdoor ontstaat er een feitelijk beeld van (de ontwikkeling van) de luchtkwaliteit. Wij verzorgden de behuizing, inclusief (de selectie en montage van) sensors en maakten de software voor aansturing en data-overdracht.
Inmiddels hebben we een intensieve samenwerking met Steuna Instruments en lopen er meerdere projecten, bijvoorbeeld op het vlak van luchtbewaking in laboratoria.
In een tijdperk waarin lastige knopen moeten worden doorgehakt en discussies hoog oplopen kunnen feiten doorslaggevend zijn. Dat geldt ook voor de stikstofproblematiek in Nederland. In opdracht van Steuma Instruments ontwikkelden we het ‘Sensorhotel’: een industriële behuizing die is voorzien van diverse high tech sensors die 24/7 metingen verrichten. Onder andere CO2, zuurstof en stikstof worden gemeten. Deze data worden één op één via het GSM-netwerk overgedragen aan Connected Worlds, die de informatie analyseert.  

BEHUIZING ERTMS-APPARATUUR

Één van de kerntaken van ProRail is het betrouwbaar, veilig en inzetbaar houden van het spoornetwerk en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig is er technisch tegenwoordig heel veel mogelijk, waardoor beheren, monitoren en onderhouden een stuk eenvoudiger wordt en is geworden. In dat kader heeft Tizzin, samen met een aantal andere partners een andere behuizing ontworpen voor de ERTMS-treinbeveiligingstechniek. Daarbij is onder andere veel aandacht besteed aan duurzaamheid, modulaire inrichting, klimaatbeheersing en energieverbruik.
 
Om te voorkomen dat de prestaties van de electronica door de weersomstandigheden onder druk kunnen komen te staan zijn er een aantal maatregelen genomen, zoals het scheiden van de luchtstromen binnen en buiten.
Om binnen bepaalde toleranties te zorgen voor een zo constant mogelijk klimaat, onderzoeken en ontwikkelen wij daarnaast een aantal zaken, in opdracht van Tizzin. Zo verzorgen wij de metingen (zoals luchtvochtigheid, luchtdruk, temperatuur en de luchtstroom door de PCM-kruisstroomwisselaar), gaan we na welke sensoren het beste passen bij deze eisen en omstandigheden en ontwikkelen we de besturing van de klimaatbeheersing.
 
Bij deze opdracht kunnen we niet alleen gebruik maken van onze kennis van en ervaring met industriële besturingen, maar ook van onze uitgebreide expertise op het gebied van de inzet van sensors voor diverse doeleinden en toepassingen.
Één van de kerntaken van ProRail is het betrouwbaar, veilig en inzetbaar houden van het spoornetwerk en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig is er technisch tegenwoordig heel veel mogelijk, waardoor beheren, monitoren en onderhouden een stuk eenvoudiger wordt en is geworden. In dat kader heeft Tizzin, samen met een aantal andere partners een andere behuizing ontworpen voor de ERTMS-treinbeveiligingstechniek. Daarbij is onder andere veel aandacht besteed aan duurzaamheid, modulaire inrichting, klimaatbeheersing en energieverbruik.
 
Om te voorkomen dat de prestaties van de electronica door de weersomstandigheden onder druk kunnen komen te staan zijn er een aantal maatregelen genomen, zoals het scheiden van de luchtstromen binnen en buiten.


Smartpark Gemert
Wolfswater 9h
5421 WZ Gemert
Tel. nr: +31 492 359086
Mobiel: +31 653 762982
E-mail: infobbe@blackboxengineering.nl
OPLOSSINGEN
ACTUEEL
CONTACT
maak een afspraak



Smartpark Gemert
Wolfswater 9h
5421 WZ Gemert
Tel. nr: +31 492 359086
Mobiel: +31 653 762982
E-mail: infobbe@blackboxengineering.nl
OPLOSSINGEN
ACTUEEL
CONTACT
maak een afspraak





Smartpark Gemert
Wolfswater 9h
5421 WZ Gemert
Tel. nr: +31 492 359086
Mobiel: +31 653 762982
E-mail: infobbe@blackboxengineering.nl




maak een afspraak


OPLOSSINGEN
ACTUEEL
CONTACT


BLACKBOX © 2016DisclaimerPrivacyverklaringAlgemene voorwaardenSitemap